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| Qual escolher? Akg, Beyerdynamic, Sennheiser ou Meze? | |
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+7unidade Ghost4u António José da Silva mannitheear Goansipife fredy Doug 11 participantes | |
Autor | Mensagem |
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ricardo onga-ku Membro AAP
Mensagens : 6017 Data de inscrição : 02/01/2012
| Assunto: Re: Qual escolher? Akg, Beyerdynamic, Sennheiser ou Meze? Sex Nov 18 2016, 11:01 | |
| - mannitheear escreveu:
- ricardo onga-ku escreveu:
Apesar das inegáveis qualidades musicais/artísticas do Köln Concert, a gravação está longe de ter a qualidade necessária para julgar o desempenho de um equipamento ou sistema...
Jarrett was sleep-deprived and harried that night, and his mood wasn't helped by the fact that the opera house had supplied a relatively small, poorly tuned piano rather than the Bösendorfer grand that he requested. Even after an emergency tuning, the instrument supposedly sounded like a toy, with shrieking high notes and little projection in the low registers.
On the record, having passed through two microphones, the piano has an almost otherworldly sound, like it's five stories high and made of glass. Jarrett plays it harder than he does on his other solo recordings, bashing the keys and keeping largely to the mid-range notes, perhaps out of frustration. "What happened with this piano was that I was forced to play in what was—at the time—a new way," he explained years later. "Somehow I felt I had to bring out whatever qualities this instrument had."
in Kind Of Weird: How The Köln Concert Made Keith Jarrett A Pop Star
O pianista fez este comentário acerca do piano:
"Hey, I have a Bösendorfer here and it's not the right size and it sounds like a modified electric harpsichord."
R Dear Ricardo,
of course it's very audible that the piano on Köln Concert sounds quite different to any other piano recording I know. But it's the irresistible quality of the recording that Jarrett made the best of the situation and created a very energetic and unique performance which sounds very very right in it's own way!
Cheers Manfred
That's is why I wrote: Despite the undeniable musical/artistic qualities of the Köln Concert... R | |
| | | ricardo onga-ku Membro AAP
Mensagens : 6017 Data de inscrição : 02/01/2012 Localização : Terra d'Anglos...e Saxões
| Assunto: Re: Qual escolher? Akg, Beyerdynamic, Sennheiser ou Meze? Sex Nov 18 2016, 11:10 | |
| - TD124 escreveu:
- ricardo onga-ku escreveu:
- ... Apesar das inegáveis qualidades musicais/artísticas do Köln Concert, a gravação está longe de ter a qualidade necessária para julgar o desempenho de um equipamento ou sistema......
A musica tém os seus mitos urbanos como muitos outros dominios. A "lenda" conta que o Keith J. tinha pedido um Bösendorfer "imperial" e que no lugar encontrou um Bösendorfer de meia-cauda, um piano de estudo, o piano da opera de Köln, um Yamaha etc, etc... cada um dà a sua historia...
Comme c'est souvent le cas avec Jarrett (qui avait 29 ans au moment du concert), la légende a pris sa place dans l'Histoire... On raconte entre autres que le piano de concert qu'il devait utiliser n'était pas arrivé à temps à l'Oper Köln et que le jazzman avait dû jouer sur un piano maison dont il n'aimait pas la sonorité dans les extrêmes. Ce qui l'aurait poussé à se concentrer sur les touches du milieu...
Ora efectivamente o Keith J. tinha pedido um Bösendorfer "imperial", pois queria explorar os graves e estava em contracto nessa época com a marca austriaca ... e isto é verdade. O piano não chegou a tempo para o concerto, então a opera pôs à disposição do pianista o piano "residente" que era (como na maioria das operas...) un Steinway D, mas que era velhote e tinha defeitos técnicos pois perdia a afinagem nos agudos...
A historia "conta" que apòs o concerto o Manfred Eicher e o engenheiro do som Martin Wieland, passaram vàrios dias no estudio Bauer a amelhorar a gravação, o que é verdade mas sém relação nenhuma com o piano e o Keith não esteve presente. Na realidade o Manfred Eicher que fundou a ECM, tinha jà uma ideia muito precisa do som ECM (baixo médio proeminente e altos médios luminosos dando um equilibrio fisiologico...), e como a gravação tinha sido feita pelos técnicos da opera, ele não estava contente pois não tinha a cor ECM que ele exigia ...
Então a gravação foi manipulada é certo, como todas as da ECM, mas a gravação do piano feita pelos técnicos da Oper Köln não é mà e pode ser utilisada para testar um sistema, a partir do momento que a cor tonal da ECM é vista como um efeito no disco e não do sistema...
Pelas variações abruptas de certos momentos assim que pelos detalhos de segundo plano como a mecanica dos instrumentos, alguns larsens e mesmo ruidos de sala ... é um bom teste para a transparência, rapidez e dinamica fina ... eu pelo menos não me queixo e uso-o hà muitos anos
Não sei quais são as tuas fontes mas não encontro nenhuma que fale em Steinway... http://www.grammy.com/news/the-making-of-keith-jarretts-the-k-ln-concert R | |
| | | ricardo onga-ku Membro AAP
Mensagens : 6017 Data de inscrição : 02/01/2012 Localização : Terra d'Anglos...e Saxões
| Assunto: Re: Qual escolher? Akg, Beyerdynamic, Sennheiser ou Meze? Sex Nov 18 2016, 11:11 | |
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| | | TD124 Membro AAP
Mensagens : 8270 Data de inscrição : 07/07/2010 Idade : 59 Localização : França
| | | | mannitheear Membro AAP
Mensagens : 1392 Data de inscrição : 01/08/2013
| Assunto: Re: Qual escolher? Akg, Beyerdynamic, Sennheiser ou Meze? Sex Nov 18 2016, 13:03 | |
| The case of Köln Concert seems very complicated. On the german Homepage of Bösendorfer is to read: http://www.boesendorfer.com/de/news-und-events/news/item/the-koeln-concert - Citação :
- Allen Widrigkeiten zum Trotz
An diesem Freitagabend im Jänner 1975 spielt Keith Jarrett auf einem Bösendorfer 290 Imperial Konzertflügel. Das Konzert steht allerdings unter keinen günstigen Vorzeichen. In der Nacht vor dem Auftritt hatte der Künstler schlecht geschlafen und war mit seinem Schallplatten-Produzenten Manfred Eicher nach einer anstrengenden, mehrstündigen Autofahrt im Renault R4 aus Lausanne in Köln total übermüdet angekommen. Sein Abendessen kann er nur eine viertel Stunde vor Konzertbeginn beenden!
Der ursprünglich von Vera Brandes, der Konzertorganisatorin, für den Auftritt ausgewählte Bösendorfer 290 Imperial Konzertflügel, war nicht verfügbar. Die Bühnenarbeiter hatten den im Keller der Kölner Oper bereitstehenden Bösendorfer Imperial Flügel mit einem für Chorproben und zum Einsingen der Solisten benutzten Bösendorfer Imperial Flügel verwechselt. Diesen fanden sie in einer Garderobe und brachten ihn auf die Konzertbühne. „Bösendorfer“ war auf dem Flügel zu lesen und daher hatte sich niemand darum gekümmert, ob es auch der richtige Konzertflügel war. Vera Brandes versuchte verzweifelt einen anderen Bösendorfer Flügel zu organisieren. Gerettet wurde das Köln Concert vom Techniker. "Er bekam ihn hin" nach dem er die verbleibenden fünf Stunden bis zum Konzert unter Hochdruck auf dem Flügel arbeitet. So hatte der damals 29-jährige Keith Jarrett doch noch einem tadellosen Bösendorfer Imperial Konzertflügel für seinen Auftritt. - Citação :
- Despite all the adversity
On this Friday evening in January 1975 Keith Jarrett plays on a Bösendorfer 290 Imperial concert wing. The concert, however, is not a favorable one. In the night before the performance, the artist had slept badly and had come tired with his record producer Manfred Eicher after a strenuous, several-hour drive in the Renault R4 from Lausanne in Cologne. He can finish his dinner only a quarter of an hour before the concert starts!
The Bösendorfer 290 Imperial concert wing originally chosen by Vera Brandes, the concert organizer, was not available. The stage workers had confused the Bösendorfer Imperial grand piano, which was in the basement of the Cologne Opera House, with a Bösendorfer Imperial grand piano used for choral rehearsals and the singing of the soloists. They found this in a wardrobe and took him to the concert stage. "Bösendorfer" was to be read on the piano, so no one had cared about whether it was also the right concert grand piano. Vera Brandes desperately tried to organize another Bösendorfer wing. The Cologne Concert was saved by the technician. "He got him there" after which he worked on the grand piano on the grand piano for the remaining five hours until the concert. The then 29-year-old Keith Jarrett had yet another faultless Bösendorfer Imperial concert wing for his performance. | |
| | | TD124 Membro AAP
Mensagens : 8270 Data de inscrição : 07/07/2010 Idade : 59 Localização : França
| Assunto: Re: Qual escolher? Akg, Beyerdynamic, Sennheiser ou Meze? Sex Nov 18 2016, 13:47 | |
| - mannitheear escreveu:
- The case of Köln Concert seems very complicated. ...
... À la place du Bösendorfer model Imperial 290, le plus grand piano de concert qui existait alors, on lui a mis à disposition un piano d’étude en piteux état... http://www.musiqxxl.fr/the-koln-concert-k-jarrett/ Instead of Imperial Bösendorfer model 290, the largest concert grand which existed then, one put to him with provision a piano of study in sorry stateIndeed, everyone tells a different story !!! | |
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| Assunto: Re: Qual escolher? Akg, Beyerdynamic, Sennheiser ou Meze? | |
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