Fórum para a preservação e divulgação do áudio analógico, e não só... |
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| Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... | |
| | Autor | Mensagem |
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reirato Membro AAP
Mensagens : 3642 Data de inscrição : 08/11/2010 Idade : 80 Localização : Stª Maria de Belém, Lisboa
| Assunto: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Qua 27 Abr - 16:10 | |
| Pois, isto é muita areia para a minha carroça!... Mas aqui fica à, benévola, consideração dos teóricos, matemáticos, filosofos e designers!... http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4072/~/high-fidelity-phonograph-cartridge---technical-seminar | |
| | | António José da Silva Membro AAP
Mensagens : 64575 Data de inscrição : 02/07/2010 Idade : 58 Localização : Quinta do Anjo
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Qua 27 Abr - 16:14 | |
| Muitos estudos comprimidos, muito conhecimento acumulado. _________________ Digital Audio - Like Reassembling A Cow From Mince If what I'm hearing is colouration, then bring on the whole rainbow...The essential thing is not knowledge, but character. Joseph Le Conte | |
| | | Mário Franco Membro AAP
Mensagens : 2494 Data de inscrição : 27/03/2013 Idade : 66
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Qua 27 Abr - 16:44 | |
| - reirato escreveu:
- Pois, isto é muita areia para a minha carroça!...
Idem para a minha (a V15 como corolário referencial ? / diferente isso sim) Além do mais já comi muito gato por lebre à conta do marketing e dos artigos técnicos "isentos" No hi-fi o mito de que a evolução tecnológica corresponde a um aperfeiçoamento da musicalidade é um dos maiores novelos em que nos podemos enredar. Nesta fase do meu campeonato estou como o São Tomé, tenho de "ouver" para crer E como já perdi a vergonha de passar por ignorante, porque não compro os aparelhos para mostrar às visitas até me dou ao luxo de gostar de algumas sonoridades que não são hi-tec, nem hi-end | |
| | | mango Membro AAP
Mensagens : 647 Data de inscrição : 04/10/2010
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Seg 23 Jan - 14:49 | |
| - reirato escreveu:
- http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4072/~/high-fidelity-phonograph-cartridge---technical-seminar
Muito bom material sim senhor Uma das coisas que gostava de perceber, a proposito de um vide que vi ha tempos (e que a resposta ate pode estar na compilação desses textos, mas ainda vou no princípio) é porque é que a audio technica prefere, pelos menos em certas células, meter os imans fora da encapsulamento, ao passo que os restantes fabricantes os imans estão dentro e mais junto à bobine. Por exemplo umas das coisas que pode acontecer, diria que com alguma frequência, é pelo facto de os imans serem exteriores poderem ficar desalinhados com facilidade com a bobine. se pensarmos que o fluxo magnetico, que é o que vai dar origem a uma corrente induzida na bobine, é dependente do vector normal e o vector de indução (na realidade é o coseno do angulo destes dois) qualquer toque no iman pode fazer com que este fique desalinhado e o fluxo magnetico baixe consideravelmente, originando uma corrente menor e o pessoal notar problemas num dos canais. O simples facto de os imans estarem fora significa tambem que o proprio vector de indução é menor...mas talvez usassem imans de um material magnetico maior, não sei. mas pronto, obrigado pela partilha...é muito bom material mesmo. Há um livro que aborda algumas destas tematicas, que é o From Tinfoil to Stereo, mas nunca o li. https://www.amazon.com/Tinfoil-Stereo-Acoustic-Recording-1877-1929/dp/0813013178 | |
| | | reirato Membro AAP
Mensagens : 3642 Data de inscrição : 08/11/2010 Idade : 80 Localização : Stª Maria de Belém, Lisboa
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Seg 23 Jan - 15:52 | |
| - mango escreveu:
- ... ... ... meter os imans fora da ... ... ...
Eu agora ando numa de .... meter os imans fora da equação!?... Ando de volta destas que não sendo magnéticas... òbviamente não têm imans!? TECHNICS, EPC-460c e PANASONIC EPC-451c E querendo há-as mais modernas, melhores e maaaais caras... Soundsmith, SG-220 Strain-Gauge | |
| | | mango Membro AAP
Mensagens : 647 Data de inscrição : 04/10/2010
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Seg 23 Jan - 16:23 | |
| Olá reirato,
Tive que ir googlar porque nem sequer sabia o principio de funcionamento dessas celulas...
https://en.wikipedia.org/wiki/Strain_gauge
mas isso deve precisar de DC...como é que pensas alimentar a celula? Só curiosidade minha | |
| | | mango Membro AAP
Mensagens : 647 Data de inscrição : 04/10/2010
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Seg 23 Jan - 16:35 | |
| terias que usar um pre deste tipo certo? http://www.sound-smith.com/strain-gauge-preamplifier/signature-sg-systems-preamplifier senão não estou a ver...isso num pre normal não vai funcionar. eu nem sabia que havia células com 4 canais | |
| | | António José da Silva Membro AAP
Mensagens : 64575 Data de inscrição : 02/07/2010 Idade : 58 Localização : Quinta do Anjo
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Seg 23 Jan - 16:41 | |
| - mango escreveu:
- terias que usar um pre deste tipo certo? http://www.sound-smith.com/strain-gauge-preamplifier/signature-sg-systems-preamplifier
senão não estou a ver...isso num pre normal não vai funcionar.
eu nem sabia que havia células com 4 canais Ele tem mais do que um pré dedicado a este tipo de células. _________________ Digital Audio - Like Reassembling A Cow From Mince If what I'm hearing is colouration, then bring on the whole rainbow...The essential thing is not knowledge, but character. Joseph Le Conte | |
| | | reirato Membro AAP
Mensagens : 3642 Data de inscrição : 08/11/2010 Idade : 80 Localização : Stª Maria de Belém, Lisboa
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Seg 23 Jan - 23:10 | |
| - António José da Silva escreveu:
- mango escreveu:
- terias que usar um pre deste tipo certo? http://www.sound-smith.com/strain-gauge-preamplifier/signature-sg-systems-preamplifier
senão não estou a ver...isso num pre normal não vai funcionar.
eu nem sabia que havia células com 4 canais
Ele tem mais do que um pré dedicado a este tipo de células. Não, num pre normal não sai nada... siléncio absoluto! E, dispensa a equalização, RIAA ou outra qualquer!?.... Tenho 3 destes, e um destes, | |
| | | António José da Silva Membro AAP
Mensagens : 64575 Data de inscrição : 02/07/2010 Idade : 58 Localização : Quinta do Anjo
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Seg 23 Jan - 23:46 | |
| - reirato escreveu:
E, dispensa a equalização, RIAA ou outra qualquer!?....
Depois de muita investigação, parece que não é bem bem assim. _________________ Digital Audio - Like Reassembling A Cow From Mince If what I'm hearing is colouration, then bring on the whole rainbow...The essential thing is not knowledge, but character. Joseph Le Conte | |
| | | reirato Membro AAP
Mensagens : 3642 Data de inscrição : 08/11/2010 Idade : 80 Localização : Stª Maria de Belém, Lisboa
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Ter 24 Jan - 0:05 | |
| - António José da Silva escreveu:
- reirato escreveu:
E, dispensa a equalização, RIAA ou outra qualquer!?....
Depois de muita investigação, parece que não é bem bem assim. Dos domínios da SOUNDSMITH, USA: What is so unique about a Strain Gauge Cartridge?
How does it work?
Why no RIAA or Phono preamp?
Long Story. Interesting answers........
About:
The Strain Gauge cartridge is not at all like any other cartridge. All other cartridges, whether moving magnet, moving coil, or moving iron, are "generators" - that is, you put motion in, and you get energy out.....a tiny voltage that you amplify and send to your speakers. The key here in describing all other cartridges is in the word MOVING. All other cartridges need to move a mass around - a magnet, and iron core with wires (moving "coil") or moving iron. They are all magnetic generating systems, which require a mass to be constantly moved to generate a voltage.
When you move any mass, it has stored energy, just like your car when you get it going. When you need to turn, or slow down, the mass tries to keep you from doing so. Imagine a stylus in the groove of a record that must make lots of changes in direction to follow the groove walls. Imagine how the mass of the generating parts must restrain the stylus as it tries to move.
Now, imagine driving a car where you and the car have NO MASS. If you can, then you can understand only one reason why the Strain Gauge is so exciting; it has almost no "stored energy" in the moving system - there IS no large amount of "mass" to move around - it does NOT have to move around a magnet, or wire coils, or iron. This means that the stylus stays in much better statistical contact with the groove walls of your records because there is no large mass trying to keep it from doing so. Imagine how different that sounds.
Inertia (the law by which mass tends to stay at rest or continue in the direction in which it was moving) makes all styli "jitter" or jump about in the groove of the record, and not stay in intimate contact with the groove wall. If a stylus can't follow the groove wall, you cant hear what's on the record. Its that simple.
So how does it work if it doesn't generate a voltage???
The SG cartridge has two Strain Gauge elements, pieces of silicon crystal that when compressed or expanded by tiny amounts, change resistance. The cantilever suspension, a necessary part of any cartridge, is coupled to these elements. The energy that is usually always "lost" into the suspension of all cartridges is used to couple the stylus movement and create the signal in our Strain Gauge cartridge. It is also a purely "resistive" system, with no coils of wire to alter the high frequency performance, or pick up hum, noise or radio stations! Our preamp supplies it a flow of electricity, which it varies, and that gets amplified.
Why no RIAA required??
The Strain Gauge cartridge does not use or require an RIAA playback filter because it inherently plays the RIAA recording EQ curve used on the record correctly. This is because the RIAA recording curve used to make the original master recording with a magnetic cutter head COMPENSATES for the normal cutter head velocity response and thereby results in a groove that is basically equal “displacement” for a signal that is swept from 20 Hz. to 20 Khz. and is an amplitude flat (equal volume) input signal. How does that happen? Simply. Without RIAA, the "velocity" response of the magnetic cutter head would normally cut a large displacement groove for low frequencies, and less displacement as the frequency rises. Using RIAA, which LOWERS the amplitude (volume) as the frequency lowers and raises it as the frequency increases, it "COMPENSATES" for the natural displacement differences of a magnetic cutter head's response and RESULTS in a basically equal displacement groove, for a flat, frequency swept (20 to 20K) input signal. Since normal magnetic cartridges are velocity sensitive devices (whose output is sensitive or proportional to velocity), they need the RIAA inverse filter to result in a flat playback response of a groove cut with an RIAA recording curve. However, since the Strain Gauge is a DISPLACEMENT sensitive device, it automatically produces a basically flat response from a RIAA encoded groove, which as stated above, is a basically equal displacement recorded groove.
The Strain Gauge cartridge is a displacement device, producing an output that is dependent and directly proportional to the amount of displacement of the stylus, NOT the velocity, like magnetic cartridges. It therefore inherently plays the RIAA encoded groove correctly. If one inspects the RIAA EQ, one will discover that there are two areas that occur where a displacement type cartridge will deviate a small amount from a perfectly flat playback of the recorded RIAA groove, and therefore will not produce a perfectly flat response.
Attempts made in the distant past to perfectly and absolutely correct Strain Gauge cartridges for any amplitude anomaly have required complex equalization circuits, which add circuitry. Adding circuitry to the signal path is strongly against our audio faith tradition. It is the Soundsmith’s belief that human hearing is much more forgiving of amplitude errors than time errors, so we have made the required but absolutely minimal efforts to correct for any amplitude deviation from absolute flatness. The result is a very flat signal that does not deviate from the RIAA curve in an appreciable manner. We have also done it with NO ADDITIONAL circuitry that the signal must pass through. We believe that is the right way to do things.
Because it has ultra-low moving mass, and because it uses no wire coils, it has a high frequency performance to beyond 70 Khz. Because it goes all the way down to DC, we can use that DC information (on some models) to display tracking forces, forces on each groove wall, record eccentricity and "AC" component of the tracking force (record warp). Because it does NOT have to move around a large mass, and has almost not "stored" energy in a moving system that is required in magnetic cartridges, it can track details that MC and MM designs simply cannot hope to track as they suffer from the stylus "jittering" or chattering down the groove walls due to reflected energy from the generator. The stylus in a properly designed SG cartridge therefore stays in intimate contact with the record groove. And because we engineered it carefully, our Strain Gauge has user replaceable styli, a first for high end cartridges.
That's a lot of "because's". And there's more.
I will be glad to consult with those who are seriously interested in owning this system. All cartridges are individually hand-made by me, and I take great care in doing so.
If you search this website, you will find some anecdotal and additional technical information on our Strain Gauge Cartridge and preamp systems......both our entry level SG-200/210/230 systems as well as our top of the line Signature systems.
Thanks for your interest - Peter Ledermann/President & Chief Engineer
Detailed Question:
What is so unique about a Strain Gauge Cartridge? How does it work? Why no RIAA or Phono preamp?
Refers to
Strain Gauge Cartridge Systems | |
| | | Ghost4u Membro AAP
Mensagens : 14349 Data de inscrição : 13/07/2010 Localização : Ilhéu Chão
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Ter 24 Jan - 0:12 | |
| Ainda fazem ressuscitar as personagens da foto, no episódio "olhe que não doutor, olhe que não"... | |
| | | António José da Silva Membro AAP
Mensagens : 64575 Data de inscrição : 02/07/2010 Idade : 58 Localização : Quinta do Anjo
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Ter 24 Jan - 0:42 | |
| Conheço bem o texto da Soundsmith e na altura em que andei a investigar estas células, falei bastante sobre este sistema com o Dr. Seibt que inclusive trabalhou bastante no desenvolvimento de sistemas Strain-gauge para mais do que uma aplicação (tais como balanças de precisão), e ele diz que não é bem assim. Terá sempre que ter alguma "correcção" a não ser que eles não respeitem assim tanto nem corrijam correctamente a norma da equalização gravada.
Assunto algo complexo ao qual também não cheguei a uma conclusão final. _________________ Digital Audio - Like Reassembling A Cow From Mince If what I'm hearing is colouration, then bring on the whole rainbow...The essential thing is not knowledge, but character. Joseph Le Conte | |
| | | mango Membro AAP
Mensagens : 647 Data de inscrição : 04/10/2010
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Ter 24 Jan - 8:59 | |
| Interessante. Fui pesquisar um pouco sobre o tema da necessidade ou não de equalização e realmente não é consensual. Mas de facto olhando para a foto do desmodulador SH-400 que o reirato colocou estes aparelhos vinham preparados para trabalhar com células normais (dá para ver o switch no painel frontal) e, pegando num documento da JVC que tenta explicar o sistema quadrifonico de raiz, às tantas no diagrama de blocos dizem o seguinte: "The composite signal from the cartridge first undergoes RIAA equalization, but only in the lower part of the frequency spectrum and only if a magnetic cartridge is used, as the semiconductor cartridge is self-equalizing in the low range" http://www.quadraphonic.info/manuals/All_Youve_Ever_Wanted_to_Know_about_the_CD-4_Disk_System.pdf Talvez a "não necessidade" de correcção da RIAA tenha sido um argumento dos fabricantes e talvez o pessoal se tenha apercebido que não seria bem assim e alguma correcção teria que ser feita? O que achas do som reirato? ou não fosse isso o mais importante | |
| | | António José da Silva Membro AAP
Mensagens : 64575 Data de inscrição : 02/07/2010 Idade : 58 Localização : Quinta do Anjo
| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... Ter 24 Jan - 10:24 | |
| Aqui alguma leitura.
https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=28750 _________________ Digital Audio - Like Reassembling A Cow From Mince If what I'm hearing is colouration, then bring on the whole rainbow...The essential thing is not knowledge, but character. Joseph Le Conte | |
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| Assunto: Re: Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... | |
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| | | | Teoria! Teoria!... Será isto o "estado da arte"!? ... | |
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